In 2019 heb ik voor het eerst deelgenomen aan een grootschalige cyclosportieve fietstocht. De Trois Ballons. Mijn ervaringen heb ik bijgehouden op dit blog. Om met anderen te delen, en te laten zien dat je ook op latere leeftijd prestatiegericht kunt sporten. Met 58 jaar is het leven niet over. Na de Trois Ballons heb ik besloten de blog levend te houden en af en toe een artikel te schrijven over mijn belevenissen.

Dit is deel 25: Nog een laatste traininsstage in Girona

In de voorbereiding op de Marmotte was ik nog graag een paar keer op een korte break gegaan richting Duitsland om te trainen. Dat is er helaas niet van gekomen omdat we opa en oma zijn geworden van een prachtige tweeling. En dat had toch echt even voorrang op het fietsen. Om toch nog extra te kunnen trainen ben ik een lang weekend naar Girona geweest.

Op donderdagavond heen. Vrijdag, zaterdag, zondag en maandagmorgen fietsen. Maandagmiddag weer terug.

Voor de derde keer via Campo Bicicleta. Na mijn wensen toegelicht te hebben is alles in no time geregeld. Inclusief transfer van het vliegveld naar Girona Centrum en weer terug. Zoals verwacht staat alles klaar in het appartement.

Dag 1: De verborgen klim

Het belooft vandaag heel erg warm te worden en de temperatuur kan richting 40 graden gaan. Ik kan mee fietsen met een groep en ik wordt op tijd opgehaald. We willen om 07:00 starten om weer terug te zijn voordat het echt te warm is. Het wordt een rit van 100 kilometer en de onbekende klim naar Ell Coll zit in het programma. Met 7 kilometer niet echt lang, maar bevat serieus steile stukken van ruim boven de 10%. En dan hebben we al 9 kilometer geklommen vanaf Angles. Mijn doel is niet te gek doen, lekker mee rijden en vooral ritme proberen te vinden in het klimmen. Dat is mijn grote doel van deze stage. Of dat gaat lukken weet ik niet zeker. Boven de 8% gaat souplesse bij mij normaal gesproken over in 'werken' om boven te komen. We gaan het zien. Ik vind het vooral prettig dat ik deze eerste dag mee kan met een groep.

Lekker ontspannen rijden we naar Angles. Dat biedt de kans de andere vier fietsers te leren kennen. Drie van hen zijn hier al een week en één zelfs al twee weken. Morgen is hun laatste dag en dan gaan ze weer naar huis. De weg glooit en we nemen al een eerste beklimming mee. Omdat het vroeg is valt de temperatuur nog mee. Bij Angles begint de tweede klim. Na een kilometer of 9 moeten we bij Osor rechtsaf slaan naar Ell Coll. Vanaf daar wordt het steil is aangegeven. Na 4 kilometer komen we bij een Y splitsing en als we daar links af slaan kunnen we het laatste echt steile stuk van drie kilometer naar Ell Coll fietsen. Het is doodlopend, dus boven moeten we om draaien.

SanctuariDelColl

Klim naar Santuari dell Coll

Ook al is het steil valt het me alleszins mee. Normaal gesproken heb ik meer moeite om er in te komen. Ik vind een ritme, en ik 'werk' me naar boven. Omdat we voornamelijk onder de bomen zitten hebben we veel schaduw, wat geen straf is. Bij het Santuari del Coll maken we een paar foto's en dalen af naar het stuwmeer Riu Ter. Dat wordt in ieder geval aangegeven door de kaart van Strava. Omdat het lekker loopt rijden we een behoorlijk tempo. Aan het einde van het stuwmeer stoppen we om wat te drinken en de bidons bij te vullen. Daar merk ik voor het eerst dat het echt warm is geworden. Als we de klim naar Les Encies rijden krijg ik echt last van de warmte. Ook al doe ik rustig aan op deze relatief gemakkelijke klim vliegt mijn hartslag de hoogte in heb ik het gevoel dat ik niet vooruit kom. Eenmaal boven besluit de helft van de groep de kortste weg terug te nemen in verband met de hitte. De andere helft neemt nog een extra lus mee. Ik ben verstandig en ga voor de kortste weg terug. Als we weer bij Girona zijn en stilstaan voor een stoplicht valt de hitte weer boven op je.

Na ruim 100 kilometer en 1251 hoogtemeters ben ik weer terug in Girona en zit mijn eerste fietsdag er op.

Dag 2: Sant Hilari Sacalm

Ook vandaag kan ik weer met de groep mee. Het wordt een rondje over Sant Hilari Sacalm. Een goed lopende klim van ongeveer 23 kilometer. Goed om verder te bouwen aan het vinden van een ritme om te klimmen.

Om 07;00 fietsen we weg uit Girona en zetten weer koers naar Anglès. Nu echter via een andere route dan gisteren. In Anglès is het eerste deel van de klim gelijk aan gisteren. Dus 9 kilometer fietsen tegen niet al te hoge steile stijgingspercentages. Bij Osor slaan we nu echter niet af, maar gaan we rechtdoor. Het wordt nergens echt heel erg steil en gemiddeld heeft de klim een stijgingspercentage van slechts 2%. Maximaal zal het tegen de 8% zijn geweest. Ik fiets ontzettend soepel naar boven en blijf helemaal mijn eigen tempo rijden. Ook nu rijden we in de klim onder de bomen en hebben we veel schaduw. Na 1 uur en 15 minuten ben ik boven is het wachten op de laatste van de groep zodat we verder kunnen.

StHilarieSacalm

Klim naar St. Hilarie Sacalm

We pakken een lange afdaling richting Santa Coloma de Farners waarin we langzaam maar zeker steeds meer in de zon komen te rijden. En het is weer 'hot' vandaag. We stoppen om wat water te kopen en gaan relatief snel weer door. Wij rijden terug naar Girona en drinken wat op de Placa de Independència om het vocht aan te vullen. We nemen afscheid en vanaf morgen moet ik alleen fietsen.

Dag 3: St. Marti Sacalm

Voor de derde dag twijfel ik lang over de route die ik wil rijden. Favoriet is de route via Tossa de Mar en dan langs de kust naar Platja d'Aro. Prachtig mooi om te fietsen en een route met relatief veel hoogtemeters. De beklimmingen zijn echter relatief kort en steil. Omdat het zo warm is besluit ik toch een andere route te rijden. De klim naar St. Marti Sacalm wordt veel door profs gebruikt om blokkentraining te doen en kent een relatief constant stijgingspercentage van rond de 7 à 8 %. Met ruim 8 kilometer is het ook geen extreem lange klim, maar ik kan wel weer ritme opdoen met een steilere klim.

Voordat ik daar ben moet ik eerst nog Les Encies over van 3,5 kilometer. Ik wordt ingehaald door een groepje lokale matadoren en ze groeten vriendelijk. Ze rijden niet veel hrder dan ik maar ik haak niet aan. Ik moet mijn eigen ritme vinden. Langzaam maar zeker verdwijnen ze uit beeld en ik vind het prima.

Na 42 kilometer is het zo ver en kan ik beginnen. Gelijk schakel ik naar het kleine blad en ga ervoor zitten. De kilometerpunten inclusief stijgingspercentages zijn weergegeven wat mij zegt dat het een bekende klim is. Anders doe je dit niet. De klim is pittig en ritme vinden is lastig. Het is dus weer 'werken' om boven te komen. Maar aan alles komt een eind en vol in de zon kom ik op de top. Er is zowaar een restaurant en ik koop daar wat om de drink voorraad aan te vullen.

StMartiSacalm

Klim naar St. Marti Sacalm

Als ik op mijn Garmin kijk zie ik dat ik 3 van de 8 klimmen heb gehad. Huh? Er stonden er toch echt maar twee in het routeboek wat op de kamer ligt. Het blijken allemaal korte en goed opende klimmen te zijn. Wel fiets ik over wat grotere wegen terug. Laat mij maar over binnenwegen fietsen. Dat is veel mooier.

's Middags loop ik in Girona even bij Velodroom naar binnen. Een 'high end' fietsen en aanverwante zaken winkel. Ik bewonder de Aurum en de 3T die ze hebben staan. Mooi spul hebben ze en ik heb een gesprek van zeker een uur met een van de medewerkers. Over fietsen, onderdelen en allemaal mooie spullen.

Dag 4: Els Angels

En veel sneller dan verwacht kom je dan aan bij de laatste fietsdag. 's Ochtends nog een rondje rijden want om 13:00 word ik naar het vliegveld gebracht. Ik besluit een rondje over Els Angels te rijden Een rondje wat ik al ken en twee 'echte' beklimmingen bevat Els Angels van bijna 11 kilometer, en naar Santa Pellia van bijna 6 kilometer. Niet te ver want ik wil alle tijd hebben om mijn spullen in te pakken en nog wat te eten.

De klim naar Els Angels is eigenlijk opgedeeld in drie stukken met wat vals plat er tussen in. Het is wel gelijk vanuit Girona naar boven, dus nog voordat ik warm ben. Het kost wat moeite om een ritme te vinden. Het is bewolkt maar wel benauwd. Bij mij in de omgeving zouden ze dit 'pikkerig' weer noemen. Uiteindelijk kom ik toch vrij gemakkelijk boven en maak snel een foto van het kruis bovenaan de klim.

ElsAngels

Klim naar Els Angels

In de afdaling overweeg ik de klim terug naar boven te rijden en dan terug te gaan naar het appartement. Het is echter nog vroeg en ik besluit het rondje gewoon uit te rijden. Het is een mooie route, maar ook nu gaat het relatief veel over grote wegen. De klim naar Santa Pellia gaat prima en ruim op tijd ben ik terug in Girona. Tijd genoeg dus voor een cappuccino bij de Espresso Maffia.

Op mijn dooie gemak kan ik mijn spullen inpakken, eten, nog wat te drinken halen en dan op weg naar huis.

Heb ik mijn doel bereikt?

Dat is wat moeilijk om aan te geven. Ik had zeker één dag een langere route willen rijden met flinke hoogtemeters en 1 of twee lange beklimmingen. Gezien de temperatuur was het hoogst onverstandig om zo'n lange rit te gaan maken. In die zin heb ik mijn doel dus niet bereikt.

Wel heb ik ruimschoots kunnen oefenen met klimmen en kunnen wennen aan hogere temperaturen. En dat eerste was het doel. Het gevoel wat ik daar aan over heb gehouden neem ik als het even kan mee naar Frankrijk.

Ben ik er klaar voor? Pfff, dat weet ik niet hoor. Ik twijfel zoals altijd of het allemaal wel gaat lukken. Aan de andere kant heb ik er veel voor gedaan en goed getraind. En trainingpeaks bevestigt dat het trainingsniveau goed is. Het gaat allemaal goed komen

Nog één week en dan ga ik die kant op. Heb er wel ongelooflijk veel zin in. La Marmotte, ik kom er aan.